3 nejlepší věci, které pro sebe můžete po císaři udělat

Nemám ráda nevyžádané rady, ale prostě mi to nedá. Rozhodla jsem se s Vámi sdílet, co bych dnes udělala jinak, kdybych mohla vrátit čas. Nesměle doufám, že Vás moje rady inspirují a prožijete své pocísařské období v mnohem větší pohodě, než jsem ho prožila já. Alespoň to je záměr tohoto článku….

1. nejlepší věc, kterou pro sebe můžete po císaři udělat je:

MYSLETE NA SEBE

Kvůli sobě, kvůli miminku, kvůli svému okolí. Kdy jste obvykle v nejlepší formě, usměvavá a plná energie? Hádám, že to bývá, když jste odpočatá 🙂 Jak se nejlépe zahojí Vaše operované bříško? Když budete odpočívat a pečovat o něj. Kdy bude Vaše miminko klidné a nebude plakat? Když Vy budete v pohodě a nebudete se stresovat!

Věřte mi, můžu potvrdit, že deprimovaná, nevyspalá, špatně se hojící císařorodička není právě to pravé ořechové.

Jediný, kdo to možná špatně ponese, bude Váš muž. Teplá večeře ho opravdu hned tak nečeká, ale s dítětem se prostě věci mění, takže bude lepší fungování domácnosti malinko přenastavit (alespoň na čas).

Uvědomte si, že jste nejen po velké břišní operaci, ale i po porodu a zároveň novopečená maminka (3 v 1!) a to vše přináší do Vašeho života velké změny a náročné výzvy. Jestli nechcete (jako já) po několika měsících padat únavou, raději se vykašlete na všechny (ne)důležité věci a myslete hlavně na sebe a na mimi.

Zkrátka odpočívejte, odpočívejte, odpočívejte. Nemusíte ležet bez hnutí, ale eliminujte vše nepříjemné a namáhavé 🙂 . Zapomeňte, že normálně jste nepostradatelná a že na Vás závisí otáčení zeměkoule (však ostatní stejně nepostradatelné ženy to za Vás jistě ochotně na čas převezmou).

Mimochodem máte totiž důležitou práci, která nepočká. Při porodu císařským řezem se Vám a Vašemu miminku pravděpodobně nedostalo luxusu zvaného přirozený bonding a teď je konečně příležitost to dohnat.

Takže šupky do postele nebo na gauč a ňufat, muchlat, pusinkovat, kojit, hladit, chovat, společně spinkat, prostě si užívat, že se máte a vytvářet si hluboké láskyplné pouto!

Ono je totiž po císaři tohle pouto o dost těžší vybudovat (o tom něco vím), protože přirozené procesy bohužel neběží zas až tak úplně přirozeně….

2. nejlepší věc, kterou pro sebe můžete po císaři udělat je:

PEČUJTE O JIZVU

Mažte, masírujte, hlaďte, věnujte jí pozornost. Je to opravdu důležité, protože jestli se Vaše jizva dobře nezhojí, může Vám časem pěkně zavařit (bolesti zad, hlavy a podobně). Je dost hluboká a oproti jiným jizvám má tu nevýhodu, že se se stahováním bříška a dělohy ještě hodně pohybuje, než se začne usazovat do finální podoby. Vyplatí se s ní tedy při hojivém procesu spolupracovat a rozhodně nebudete litovat. Podrobný návod jak pečovat o jizvu po císaři najdete v mém eBooku Jak pečovat o jizvu po císaři.

3. nejlepší věc, kterou pro sebe můžete po císaři udělat je:

VĚNUJTE POZORNOST SVÝM EMOCÍM

Můj císařský řez byl neplánovaný a přinesl mi hromadu emocí. Radost z miminka byla asi ta jediná pozitivní a ještě hodně zastřená. Dál jsem totiž cítila také zklamání, selhání, vinu, bolest, smutek, vztek. Moje porodní zkušenost mě velmi zranila.

Po porodu mi bylo často do pláče, jenže já si plakat nedovolila. Snažila jsem se fungovat normálně (mám přece miminko, musím být silná), ale vždycky se „to“ odněkud nečekaně vynořilo. Ty silné, nedostatečně prožité emoce, které se hluboko ve mě usadily a tížily mě ve dne v noci jako černý stín.

Postupem času jsem začala víc a víc chřadnout a se mnou i moje dcera. Až díky tomu jsem pochopila, že musím zahojit své emoce a tím nás uzdravit obě.

Děti jsou na nás tak dokonale napojené, že cokoli prožíváme my, prožívají s námi. Cokoli cítíme my, cítí ony také, cokoli potlačujeme, vnímá i naše dítě jako tlak. Pokud to ignorujeme dostatečně dlouho, náš drobeček to nevydrží a vypustí ten přetlak ven formou nemoci.

Emoce prostě musí ven, jinak jsme nuceni je za sebou tahat jako kouli na řetězu. Takže jestli máte byť jen jednu negativní, ven s ní!

U porodu a bezprostředně po něm bohužel často není dostatečně bezpečná atmosféra, podpora personálu a prostor pro prožití a uvolnění emocí. Dovolte si to alespoň později, uděláte hodně pro sebe i pro své dítě.

Nemusíte hned běžet k psychologovi (i když na tom není vůbec nic špatného), najděte si klidně nějakou spřízněnou duši (kamarádku, maminku nebo třeba jinou ženu po císaři), která Vás vyslechne a podpoří (pozor na „podporu“ typu: „Buď ráda, že máš zdravé dítě.“ Od těch se držte dál!). A jestli Vám to pomáhá, tak plačte, plačte, plačte.

Trauma z porodu je velké téma a určitě se k němu ve svých článcích ještě mnohokrát vrátím. Pamatujte, že ať cítíte cokoli, je to naprosto v pořádku a máte k tomu svůj důvod. Dobrá zpráva je, že až přijmete, prožijete a vypustíte své negativní emoce, ty pozitivní budou najednou mnohem intenzivnější!

Daniela Machová
Věnuji se rehabilitaci žen po císařském řezu. Jsem zkušená fyzioterapeutka a zároveň i žena po císaři, které traumatický porodní zážitek a následné zdravotní komplikace pomohly nalézt klíč k vlastnímu zdraví, vnitřní síle a sebelásce. Díky tomu dnes učím ostatní ženy, jak se po porodu císařským řezem co nejrychleji a nejšetrněji zotavit. Celý můj příběh si přečtěte zde>>. Jsem autorkou eBooku Jak pečovat o jizvu po císaři>> a momentálně pro Vás připravuji videokurz Manuál pro ženy po císaři>>.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.